چگونه یک مذاکره‌کننده موفق در حوزه مسکن باشید

در مذاکره معاملات ملکی ترجیح خریدار همیشه بر خرید با قیمت پایین‌تر است و فروشنده ترجیح می‌دهد با قیمت بالاتری ملک خود را بفروشد. این امر در مورد اجاره و رهن نیز صادق است و تنها یک مذاکره‌کننده موفق می‌تواند در معامله ملک به نتیجه برسد. با یاد گرفتن فنون مذاکره هر فرد می‌تواند به یک مذاکره‌کننده موفق تبدیل شود.
در مذاکره معامله ملک طرف سومی نیز به عنوان بنگاه معاملات ملکی وجود دارد که می‌تواند بر نتیجه مذاکره طرفین معامله تاثیرگذار باشد. یک مذاکره‌کننده خوب به فنون مذاکره آگاه است و می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط یک مذاکره موفق را در راستای اهداف خویش پیش ببرد.


مذاکره خریداران در معاملات املاک

در هر معامله‌ای خریدار باید توانایی پرسش از فروشنده را داشته باشد. طی مذاکره باید از شرایط معامله، وضعیت ملک و قیمت آگاهی پیدا کنید. یک خریدار خوب باید بتواند با در نظر گرفتن شرایط خود بهترین ملک را برای خرید یا اجاره انتخاب کند. برای درستی این انتخاب باید از وضعیت خود آگاه باشد.
بودجه مالی که برای خرید یا اجاره ملک در نظر دارد باید در طی مذاکره مشخص و معلوم باشد. یک مذاکره موفق، مذاکره‌ای است که در آن هر دو طرف به منافع خود برسند. خرید یک خانه ارزان که امکانات رفاهی مناسبی ندارد به طور قطع عمل درستی نیست. هزینه‌ای که برای ملک پرداخت می‌شود باید با شرایط آن تناسب داشه باشد.

املاک کاکتوس

مذاکره فروشندگان در معاملات ملکی

سود فروشندگان در فروش ملک یا زمین خود به بالاترین قیمت است. اما هر فروشنده باید به قیمت بازار آگاه باشد تا بتواند قیمت‌گذاری درستی روی ملک یا زمین خود کند. فروشندگانی که به فنون مذاکره آگاه نیستند، نمی‌توانند منافع خود را به درستی تعیین کنند. معاملات ملکی کاری است که نیازمند بررسی بازار و صبوری است. اگر فروشنده‌ای عجله داشته باشد تا اقدامی برای فروش یا اجاره ملک خود انجام دهد، ضرر خواهد کرد. مذاکره ملک باید در نهایت آرامش و در شرایط معمول انجام شود تا هر دو طرف معامله سود کنند.


نقش قیمت در یک مذاکره موفق

به طور معمول هر فروشنده تمایل دارد تا به بالاترین قیمت معامله ملکی انجام شود و خریداران تمایل دارند کمترین هزینه را پرداخت کنند. در یک مذاکره موفق، این رقم به قیمتی متعادل می‌رسد و معامله صورت می‌گیرد. قیمت متعادل در هر معامله بر اساس شرایط ملک، موقعیت آن و شرایط بازار مشخص خواهد شد. مذاکره‌کننده موفق چه خریدار باشد چه فروشنده به این شرایط آگاه است و می‌تواند منافع خود را در نظر بگیرد. هر خریداری تمایل دارد در معاملات تخفیف بیشتری بگیرد اما برای گرفتن این تخفیف باید به فنون مذاکره آگاه بود.

املاک کاکتوس

املاک کاکتوس

نقش مشاورین املاک در معاملات ملکی

اگر به عنوان مشاور املاک وارد مذاکره خرید و فروش می‌شوید باید پیش از ارائه ملک، دو طرف قرارداد را برای مذاکره آماده کنید. تشخیص دهید کدام یک از طرفین یک مذاکره‌کننده موفق است. هر معامله به یک فرد بی‌طرف نیاز دارد تا منافع هر دو سوی معامله را به درستی و بدون غرض‌ورزی در نظر بگیرد. وظیفه مشاورین املاک این است که روند مذاکره را به بهترین نحو پیش ببرند و همیشه نگاهی رو به جلو داشته باشند. پیش از انجام مذاکره، ملک را بازدید کنید و شرایط آن را بسنجید. سعی کنید با فروشنده و خریدار همدلی کنید و خود را جای آن‌ها بگذارید. به خریداران این اطمینان را بدهید که در صورت به هم خوردن معامله تمام تلاش خود را برای یافتن ملک مناسب خواهید کرد. انجام دادن چنین مواردی به برگزار شدن یک مذاکره موفق کمک می‌کند.

توصیه‌هایی برای داشتن یک مذاکره موفق

برای مذاکره‌کننده موفق تنها پای میز مذاکره نروید
برای حضور در مذاکرات حتما از دوستان و آشنایان خود کمک بگیرید. حضور یک فرد دیگر می‌تواند به شما کمک کند تا آرامش خود را حفظ کنید و با حواس جمع‌تری به صحبت‌های طرف دیگر گوش دهید. در صورت حضور فرد دیگری از دوستان شما در مذاکره، احتمال اینکه از شنیدن نکته‌ای غافل شوید کمتر می‌شود. برای انتخاب یک همراه، از دوستانی دعوت کنید که با فنون مذاکره آشنایی دارند. دوستانی را با خود همراه کنید که همیشه از آن‌ها به عنوان یک مذاکره‌کننده موفق یاد می‌شود. وقت و زمان مذاکره را متناسب با وضعیت کاری و برنامه‌های شخصی آن‌ها هماهنگ کنید تا بتوانند بدون نگرانی در جلسه شرکت کنند.

به طرف دیگر معامله فرصت دهید
یک مذاکره‌کننده موفق همیشه در حال جمع‌آوری اطلاعات و استفاده درست از آن ها است. در معاملات ملکی فردی مذاکره‌کننده موفق است که سکوت کند و بیشتر شنونده باشد. در صورتی که از او سوال شد جواب‌های ساده و کوتاه بدهد و با طرح سوال‌های مهم بتواند اطلاعات بیشتر ی در مورد معامله جمع‌آوری کند. پیش از مطرح کردن قیمت، کمی صبر کنید تا طرف دیگر قیمت پیشنهادی خود را اعلام کند. ممکن است قیمت پیشنهادی از شرایطی که برای معامله در نظر گرفته‌اید بهتر باشد و نیازی نباشد بیش از حد وقت صرف متقاعد کردن طرف دیگر معامله کنید. یکی از موثرترین ترفندها در مذاکرات این است که صبور باشید و کمتر صحبت کنید، پس از سنجیدن شرایط شرایط خود را به وضوح اعلام کنید و منتظر برخورد طرف دیگر معامله شوید.