نکات مهم انتخاب خانه در اصفهان

این روزها قیمت خرید خانه آن‌قدر زیاد است که به راحتی‌ نمی‌توان صاحب خانه شد. در چنین حالتی اکثر افراد به اجاره آپارتمان روی می‌آورند. البته اجاره آپارتمان هم کار چندان راحتی نیست. به ویژه اجاره آپارتمان در اصفهان پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. معمولاً سؤالات زیادی ذهن افرادی را که قصد اجاره آپارتمان در تهران دارند، به خود مشغول کرده است.
سؤالاتی مانند اینکه در بین مناطق مختلف تهران کدام مناطق برای اجاره‌ی خانه مناسب‌تر هستند و یا قرارداد اجاره‌ی خانه چگونه باید بسته شود؟ همچنین ویژگی‌های خانه‌ی مناسب برای اجاره و قیمت اجاره آپارتمان در اصفهان از جمله موضوعاتی هستند که معمولاً افراد کم تجربه اطلاعات زیادی از آن ندارند. بدلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله برخی از نکات مهم درباره‌ی اجاره آپارتمان در تهران را توضیح دهیم.


نکات قابل توجه در انتخاب خانه

گرچه تا وقتی که در خانه‌ای زندگی نکرده‌ایم،‌ نمی‌توانیم با قاطعیت درباره‌ی آن نظر دهیم، اما به هر حال برای اجاره آپارتمان باید چند معیار مهم را درباره‌ی خود واحد مسکونی در نظر گرفت. در شهر تهران آن‌قدر خانه برای اجاره کردن وجود دارد که واقعاً گاهی افراد را به شدت سردرگم می‌کند. در چنین شرایطی آگاهی از ویژگی‌های خانه‌ی مناسب برای اجاره می‌تواند افراد را از این سردرگمی درآورده و به آن‌ها در انتخاب یک خانه از بین چندین خانه‌ی بازدید شده، کمک کند. در این بخش به ذکر برخی از نکات مهم درباره‌ی ویژگی‌های خانه‌ی مناسب برای اجاره خواهیم پرداخت:

املاک کاکتوس

ویژگی‌های خانه‌ی مناسب برای اجاره و اجاره آپارتمان در اصفهان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای اجاره آپارتمان در تهران باید به آن توجه کنید، منطقه‌ای است که آپارتمان در آن قرار دارد. در حالت معمول آپارتمان‌هایی که در مناطق تجاری و یا در قسمت‌های مرکز شهر تهران قرار دارند، بیشتر در معرض مشکلاتی مانند آلودگی‌های صوتی و ترافیک قرار دارند؛ بنابراین اگر این دو عامل برای شما مهم است، سعی کنید در مناطقی که از مرکز شهر فاصله دارند، خانه انتخاب کنید. ویژگی‌های خانه‌ی مناسب برای اجاره ارتباط تنگاتنگی با موقعیت جغرافیایی ملک دارد.


تحقیق درباره محل موردنظر و اجاره آپارتمان در تهران

اگرچه در زندگی‌های آپارتمانی به ویژه در کلان‌ شهر تهران افراد یک محله نسبت به گذشته کمتر با یکدیگر ارتباط دارند، اما به هر حال نمی‌توان از اهمیت اخلاق همسایگان چشم‌پوشی کرد. این مسئله هم درباره‌ی همسایه‌هایی که در داخل مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کنند و هم درباره‌ی ساکنان محله باید مورد بررسی قرار گیرد. گاه ممکن است در برخی از محله‌ها تنها وجود یک شخص تمام آسایش و امنیت آن محله را مورد تهدید قرار دهد.

توجه به تعداد واحدها در مجتمع مسکونی

معمولاً مجتمع‌های تک واحدی بهترین گزینه برای اجاره آپارتمان هستند. به این معنا که در هر طبقه تنها یک واحد آپارتمانی وجود دارد.
این مسئله سبب می‌شود تا مرزهای مشترک بین خانه‌ها در یک طبقه به حداقل رسیده و خانواده‌ی شما آرامش بیشتری را احساس کند. معمولاً در مجتمع‌های سه واحدی و یا بیشتر احتمال بروز مشکلات بین همسایگان بالا خواهد بود.


املاک کاکتوس

توجه به وضعیت کنتورها

قبل از اجاره آپارتمان در تهران حتماً به وضعیت کنتورها و نحوه‌ی تقسیم آن‌ها در بین ساکنان مجتمع دقت کنید. البته در شهر تهران ساکنان بیشتر مجتمع‌های آپارتمانی حداقل در یکی از قبوض با هم مشترک هستند. اگرچه رسم معمول بر آن است که قبض‌های مشترک بر حسب متراژ و یا تعداد افراد ساکن در هر واحد حساب می‌شود، اما با توجه به اینکه معمولاً مصرف همه‌ی واحدها به یک اندازه نیست، احتمال بروز اختلاف در این زمینه وجود دارد؛ بنابراین بهتر است قبل از اجاره آپارتمان در اصفهان حتماً به این مورد نیز توجه کرده و از آن اطلاع پیدا کنید.
بر اساس قانون، مبلغ قبوض مشترک گاز و آب بر اساس متراژ واحد مسکونی محاسبه می‌شوند؛ برای مثال اگر مساحت یک واحد مسکونی در یک مجتمع آپارتمانی دو برابر واحد مسکونی دیگر باشد، سهم پرداخت قبوض گاز و آب توسط آن واحد نیز باید به میزان دو برابر پرداخت گردند.


توجه به تعداد واحدها در مجتمع مسکونی

معمولاً مجتمع‌های تک واحدی بهترین گزینه برای اجاره آپارتمان هستند. به این معنا که در هر طبقه تنها یک واحد آپارتمانی وجود دارد. این مسئله سبب می‌شود تا مرزهای مشترک بین خانه‌ها در یک طبقه به حداقل رسیده و خانواده‌ی شما آرامش بیشتری را احساس کند. معمولاً در مجتمع‌های سه واحدی و یا بیشتر احتمال بروز مشکلات بین همسایگان بالا خواهد بود.
منشأ این اختلافات می‌تواند از مسائل پیش پا افتاده‌ای مانند استفاده از فضای لابی و سر و صداهای آزاردهنده تا مسائل مهم‌تر را در برگیرد. مجتمع‌های چند واحدی نیز انواع مختلفی دارند. در بعضی از این مجتمع‌ها یک واحد ممکن است با واحدهای کناری چندین دیوار مشترک داشته باشد. معمولاً در مجتمع‌های دو واحدی دیوار مشترکی بین دو واحد وجود ندارد؛ اما به طور کلی هرچه دیوارهای مشترک بین واحدها در یک طبقه کمتر باشد، ویژگی‌های خانه‌ی مناسب برای اجاره را خواهند بود.

املاک کاکتوس

نکات حقوقی در هنگام عقد قرارداد اجاره آپارتمان در اصفهان

اگرچه با انتخاب یک خانه‌ی مناسب بخش مهمی از فرآیند اجاره آپارتمان پشت سر گذاشته می‌شود، اما هنوز بخش مهم‌تر یعنی عقد قرارداد اجاره آپارتمان باقی‌مانده است. در این مرحله از فرآیند اجاره آپارتمان آگاهی از قوانین حاکم بر روابط مستأجر و مؤجر اهمیت زیادی دارد. اگر نسبت به این قوانین آگاهی کافی ندارید، بهتر است قبل از انعقاد قرارداد آن‌ها را مطالعه کرده و یا با افرادی که در این زمینه اطلاعات کافی دارند، مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را از آن‌ها بخواهید. در این بخش بعضی از مهم‌ترین نکات حقوقی درباره اجاره آپارتمان را برای شما توضیح خواهیم داد.


مدت اجاره
مدت اجاره به همان زمانی گفته می‌شود که مستأجر در خانه‌ی اجاره‌ای سکونت پیدا می‌کند. مدت اجاره بعد از انعقاد قرارداد امکان تغییر ندارد؛ مگر تحت شرایطی که در بندهای قرارداد ذکر شود. معمولاً مؤجران یا با این مسئله موافقت‌ نمی‌کنند و یا شرایط سختی را برای فسخ قرارداد در نظر می‌گیرند؛ بنابراین اگر از همان ابتدای کار از مدت زمان اجاره آپارتمان اطمینان کافی ندارید و احتمال می‌دهید که در اواسط کار ممکن است به هر دلیلی خانه را ترک کنید، بهتر است قراردادهای کوتاه مدت و قابل تمدید را انتخاب کنید. برای مثال به جای بستن یک قرارداد یک ساله، می‌توانید قرارداد اجاره آپارتمان را به صورت شش ماهه بسته و امکان تمدید را برای آن پیش‌بینی کنید.

نحوه‌ی انعقاد قرارداد
قراردادهای اجاره آپارتمان معمولاً به دو صورت عادی و رسمی منعقد و ثبت می‌شوند. قرارداد عادی اجاره آپارتمان به قراردادی گفته می‌شود که جزئیات قرارداد و مشخصات مستأجر و مؤجر در برگه‌ای به نام قولنامه نوشته شود. این برگه از طرف صنف املاک در اختیار مشاورین املاک قرار گرفته و اطلاعات آن توسط بنگاه املاک تکمیل می‌شود. در قراردادهای عادی دو نفر تحت عنوان شاهد قولنامه را امضا می‌کنند. این قولنامه در سه نسخه تنظیم می‌شود که یک نسخه از آن نزد مستأجر، یک نسخه نزد مؤجر و نسخه‌ی سوم نزد بنگاه املاک محفوظ خواهد ماند. قرارداد رسمی قراردادی است که پس از تکمیل قولنامه در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد.